Personalizm Karola Wojtyły
Artykuł przedstawia myśl Karola Wojtyły/ Jana Pawła II o człowieku. Dostrzega on w nim przebogatą złożoność i tajemnicę, która w Chrystusie rozjaśnia się wskazując na pełny sens konkretnej historii człowieka. Język artykułu nie jest prosty, gdyż porusza on zagadnienia z dziedzin takich jak filozofia, teologia i etyka, i nie da się go ująć innymi słowami.
Termin personalizm wywodzi się od łacińskiego
słowa persona, które oznacza osobę. Nazwa
ta utożsamiana jest z koncepcją filozoficzną, której punktem wyjścia jest
pojmowanie metafizyczne OSOBY jako
niezależnego bytu natury duchowej. W skład tego bytu wchodzi wolność, moralna
odpowiedzialność, świadomość i wola. Pierwszych elementów personalizmu możemy
doszukiwać się już u sofistów. W dalszej perspektywie częściowo można go odnaleźć
u Arystotelesa, św. Augustyna, Tomasz z Akwinu i w kartezjanizmie. Jako
kierunek wyodrębniony powstał dopiero w XIX wieku. Wiąże się go z takimi
nazwiskami jak Maritain, Gilson, Chenu, Mounier. Współcześnie duże znaczenie w
kręgach filozofii europejskie, a szczególnie polskiej wywarł personalizm Karola
Wojtyły nazywany personalizmem etycznym lub chrześcijańskim. W tym tekście postaram się przedstawić personalizm Karola Wojtyły w nurcie antropologii i
etyki filozoficznej. Na początku zostanie przedstawiona postać Karola Wojtyły i
jego dzieła. W kolejnym etapie zostanie poddana analizie jego filozofia,
omawiając szczególnie człowieka, społeczność, etykę i kulturę.
1.
Karol Wojtyła
Karol,
Józef Wojtyła, używający pseudonimów literackich Andrzej Jawień, Stanisław
Andrzej Gruda, Piotr Jawień, był filozofem, teologiem, poetą, humanistą. Uważa
się go za twórcę personalistycznej antropologii i etyki w ramach lubelskiej
szkoły filozoficznej. Od 16 października 1978 papież Jan Paweł II.
1.1.Życie
Urodził
się 18 maja 1920 roku w Wadowicach. Zmarł 2 kwietnia 2005 roku w Rzymie. W
latach 1938-1939 studiował polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Studia
przerwał z powodu wybuchu II wojny światowej. W ramach tajnego nauczania w
Krakowskim Seminarium Duchownym w latach 1942-1946 odbył studia filozoficzno –
teologiczne. W seminarium wykładano mu filozofie w ujęciu tomistycznym. Po ich
zakończeniu w roku 1946 rozpoczął studia na Uniwersytecie „Angelicum” w Rzymie,
które zakończył w 1948 doktoratem o temacie „Zagadnienie wiary w dziełach św.
Jana od Krzyża”. W roku 1953 habilitował się na Uniwersytecie Jagielońskim na
podstawie rozprawy „Ocena możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiej przy założeniach
systemu Maxa Schelera.” W pracy dostrzegł trudność pogodzenia etyki Schelera z
moralnością chrześcijańską, wykorzystywał jednak później narzędzia
fenomenologiczne we własnych koncepcjach filozoficznych. Od roku 1954 do 1978 pracował
na wydziale filozofii KUL. Ze względów ideowo-politycznych nie wyrażał zgody na
to, aby uczelnia występowała do władz publicznych o nadanie mu tytułu profesora
zwyczajnego. W roku 1976 senat KUL nadał mu tytuł profesora honorowego.
W
tym samym czasie uczestniczył intensywnie w życiu Kościoła Katolickiego. W roku
1958 został biskupem pomocniczym archidiecezji krakowskiej. W roku 1963
mianowany na arcybiskupa ordynariusza Krakowa. W latach 1962-1965 czynnie
uczestniczył w obradach Soboru Watykańskiego II. Dwa lata po soborze mianowany
przez papieża Pawła VI kardynałem, zaś w roku 1978 wybrany przez konklawe na
papieża. Przyjął imię Jan Paweł II. Beatyfikowany dnia 1 maja 2011 roku, przez
papieża Benedykata XVI. Kanonizowany dnia 27 kwietnia 2014 roku, przez papieża
Franciszka.
1.2. Dzieła
Twórczość
Karola Wojtyły jest tak wielka, że bardzo trudno byłoby wypisać wszystkie jego
dzieła. Dlatego ograniczymy się do najważniejszych, a szczególnie tych, które
dotyczą tematu tego referatu, czyli personalizmu.
Najważniejszym
wkładem w filozofię jest dzieło „Osoba i Czyn” (1969 r.). W tym dziele, Wojtyła
szkicuje główne rysy swojej antropologii. Inne dzieła z zakresu filozofii to:
„Miłość i odpowiedzialność” (1960), „Elementarz etyczny” (1982), „Wykłady
Lubelskie” (1986), „Człowiek w polu odpowiedzialności” (1991), „Rozważania o
istocie człowieka” (1999).
Jest
również autorem wielu artykułów i publikacja z zakresu filozofii oraz bardzo
dużej ilości dzieł łączących wątki filozoficzne z teologicznymi, mówiących o
człowieku w kontekście Boga, objawienia i wiary chrześcijańskiej. Wiele z dzieł
okresu piastowania urzędu papieskiego nosi jasne i wyraźne konotacje filozofii
personalistycznej, odnosząc się do problemów z zakresu filozofii społecznej,
polityki i historii dziejów. Najważniejsze z nich to encykliki: „Familiaris consortio” (1987),
„Contensimus annus” (1991), „Redemptor hominis” (1979), „Laborem exercens”
(1986), „Fides et ratio” (1998).
2.
Personalizm Karola Wojtyły
Personalizm
wojtyłowy, zapoczątkowany i rozwijany przez jego osobę łączy fenomenologiczny
opis osoby ludzkiej jako podmiotu M. Schelera z metafizycznym jej wyjaśnieniem
jako bytu według wykładni Tomasza z Akwinu i Arystotelesa.
2.1. Punkt wyjścia
Punktem
wyjścia personalizmu jest doświadczenie
osoby. Próba zrozumienia osoby, człowieka w jego istocie. Osoba według
niego jest nie tylko istnieniem, ale także podmiotem. Podmiotowość osoby jest
centralnym punktem jego koncepcji. Osoba jest światem wewnętrznym o
nieskończonych horyzontach. Jest w niej świat dynamiki wewnętrznej i
zewnętrznej. Osobę zaś wyraża w istotnym stopniu działanie. Przeprowadzana
antropologia jest związana ściśle z problemami etycznymi, ludzkiego „praxis”.
Analiza ludzkiego działania doprowadza do przedmiotu, sprawcy działania. Jest
nim osoba.
2.2. Czyn osoby
Ponieważ
punktem wyjścia jest praxis, czyli czyn
osoby, Wojtyła przeprowadza analizę tego czynu. Jest to działanie
człowieka: świadome, wolne i podlegające ocenie moralnej. W aktywności mieszczą
się wszelkie dziedziny. Związane z dynamizmem wewnętrznym (duchowy, rozumny,
wolny, moralny) oraz z dynamizmem zewnętrznym (twórczość, praca, kultura,
ekonomia). Zaś najważniejszym i największym aktem osoby jest miłość. Momentem
wyróżniającym czyn jest moment sprawczości, podczas którego konkretna osoba
stwierdza, że to „mój czyn”. Co niesie za sobą konsekwencje odpowiedzialności
za czyn, co w dalszej perspektywie umożliwia odczytanie osoby na podstawie jej
czynu.
2.3. Wolność
Z
analizy samostanowionego czynu ludzkiego uwidacznia się wyraźnie aspekt
wolności. W tej filozofii wskazuje się wyraźnie na wolość jako najważniejszy i najwyraźniejszy rys bytu osobowego.
Wolność polega na tym, że może osoba podejmować różne działania i może kierować
(rządzić) samym sobą. Wojtyła nazywa to samostanowieniem. Człowiek panuje nad „sobą
i sobie”. Przez każdy akt człowiek stanowi o sobie. Wolność jest zależna od
własnego „ja”, ale też jest zawsze odniesiona do prawdy. Na tej podstawie
wysuwana jest teoria „wolności prawdziwej”, określająca granice ludzkiej autonomii.
Wolnością prawdziwą jest wolność kształtowana przez prawdę.
2.4. Człowiek
– osoba społeczna
Człowiek
istnieje i działa tylko z innymi osobami.
Drugi człowiek jawi mu się jako „zobiektywizowane ja” w takim samym
człowieczeństwie – bliźni. Jest to relacja podstawowa. Podstawowa wspólnota, Ja
– Ty (comunio personarum). Każdy czyn pojedynczej osoby niesie ze sobą
charakter społeczny. Współdziałając z innymi człowiek działa jednocześnie jako
osoba realizują wszystkie wartości personalistyczne. Z tym wiąże się ściśle
dostrzeżenie w naturze ludzkiej danej w subiektywnym doświadczeniu godności osobowej. Człowiek posiada ja
na mocy samego zaistnienia. Z metafizycznego wyjaśnienia osobowego istnienia
ludzkiego, Wojtyła wyprowadza konieczność pochodzenia
człowieka od Absolutu osobowego, czyli Boga. Na tej podstawie można dopatrywał
się w osobie „obrazu osobowego Boga”. W związku z tym ujął istnienie człowieka
jako „dar i zadanie”.
Małżeństwo i rodzina stanowią
podstawową wspólnotę ludzką, w której człowiek może i powinien spełniać swoje
człowieczeństwo. Celem zjednoczenia małżeńskiego jak i życia rodzinnego jest miłość.
Miłość ta ma charakter oblubieńczy. Rodzina stanowi naturalne środowisko
umożliwiające urzeczywistnienie się wszystkich wymiarów osobowego życia i
rozwoju człowieka.
2.5. Etyka
Koncepcja
etyczna Wojtyły kształtowała się w konfrontacja z poglądami etycznymi Huma, Kanta
i Schelera. Uzyskała swój wyjątkowy charakter dzięki wyjściu od doświadczenia
moralnego człowieka i interpretacji uzyskanych danych w antropologii i metafizyce.
Wgląd we wnętrze podmiotu ujawnia osobę jako „sprawczy podmiot czynu” i
„sprawcę jego wartości”. Przeżycie etyczne zawiera trzy konstytutywne elementy:
· przeżycie wolności czynu (mogę, nie muszę, chcę)
· przeżycie jego wartości (dobry, zły)
· przeżycie powinności
(czynnik decydujący, dynamizm, celowość)
Normatywny charakter moralności według
niego ujawnia się w powinności. W
odpowiedzi na powinność rodzi się wartość czynu. Rzeczywistością normatywną w
człowieku, która dokonuje wyboru powinnościowego jest sumienie. Sumienie wskazuje, który czyn osobowy spełnia prawdziwe „ja”
człowieka. Jest dla niego dobre. To sumienie wnosi w wolność ludzką moc prawdy.
Wojtyła
potwierdzał i uzasadniał istnienie powszechnych i niezmiennych norm moralnych
strzegących nienaruszalnej godności
osoby oraz prawa naturalnego.
Człowiek jest podmiotowo „kimś”, a reszta świata zawsze „czymś”. Osoba ma
wartość sama w sobie, jako osoba. To godność osoby, wyznacza odpowiednie wobec
niej zachowanie. Ta godność konstytuuje personalistyczną normę moralności. Wyrastają z tego nakazy i zakazy moralne.
Naczelną normą jest nakaz „czyń dobro”. W każdym człowieku, bowiem jest
pozytywny składnik mówiący, aby był „dobrym człowiekiem”. Pojawiają się tu
takie problemy jak: małżeństwo, aborcja, eutanazja, relatywizm, konsumpcjonizm,
utylitaryzm.
2.6. Miłość
Miłość
jako jeden ze składników etyki personalistycznej stanowiła dla wadowickiego
filozofa przedmiot wielu rozważań. Miłość to afirmacja wartości innej osoby
wyrażona czynem. To najważniejszy akt osoby ludzkiej. W tym akcie osoba
realizuje swoje człowieczeństwo, spełnia się w „najdoskonalszym wezwaniu
człowieka do doskonałości przez miłość”. Miłość jest jednocześnie
samodoskonaleniem się osoby oraz stanowi najwyższy wyraz ludzkiej wolności. W
kontekście etycznym, miłość jest widziana przez Wojtyłę jako odpowiedzialność.
Ponieważ w miłości wszystko odbywa się w wolności, nie może być ona odłączona
od odpowiedzialności. Ta odpowiedzialność odnosi się po pierwsze do samego
siebie (ja), po drugie do drugiej osoby (ty), a w ostateczności również do
Boga.
2.7 Kultura
Godność
człowieka jako bytu osobowego wyznacza mu centralne miejsce w kulturze i
naturze. Tylko człowiek jest twórcą kultury, tylko on się w niej wyraża i potwierdza.
Człowiek jest podmiotem i celem kultury. Przez kulturę człowiek staje się
bardziej człowiekiem. Choć człowiek tworzy kulturę i kultura go tworzy, sam nie
jest tworem kulturowym. Podstawowymi dziedzinami duchowej kultury człowieka są:
nauka, moralność, sztuka i religia. Celem każdej aktywności kulturalnej jest
rozwój osoby.
Podkreślając
szczególną rolę narodu, który jest z „kultury” i dla „kultury”, widział w nim
rolę konieczna do harmonijnego rozwoju człowieka.
3.
Podsumowanie
Twórczość
filozoficzna Karola Wojtyły zmierzała do odpowiedzenia na pytanie, kim jest
człowiek, jak działa i w jaki sposób powinien realizować swoje życie. Widać, że
chciał ująć i zrozumieć rzeczywistość człowieka w całej jego złożoności,
bogactwie i oryginalności. Sformułował antropologię jako filozofię osoby oraz
filozofię moralności (etykę personalistyczną). Według tej filozoficznej antropologii
człowiek jest osobą, to znaczy świadomym sprawcą sowich czynów, przez które sam
stanowi o sobie, posiada siebie i panuje nad sobą. Ta filozofia stanowiła podbudowę jego myśli teologicznej, w
sposób szczególny z zakresu „teologii ciała” i katolickiej nauki społecznej.
Bibliografia:
- Encyklopedia
Filozofii Polskiej, Lublin 2007, tom II
- Słownik terminów
i pojęć filozoficznych, wyd. PAX, W-wa 1983
- Powszechna
Encyklopedia Filozofii, Lublin 2007, tom VIII
- Historia Filozofii,
Czesław Bartnik, wyd. KUL, Lublin 1999
- Osoba i czyn,
Karol Wojtyła, wyd. KUL, Lublin
1991
Komentarze
Prześlij komentarz